Review 'Project One - The Album' op Partyflock.nl

18-08-2008

Bij het openen van de hoes van 'Project One - The Album' valt meteen het schitterende artwork op. Donkere straten, lugubere figuren, de invloed van Tim Burton ten tijde van Batman is hier dik aanwezig. Mooi dat de twee Scantraxx soliers hier ook het nodige werk ingestoken hebben. Maar goed, laten we het even over de cd zelf hebben want daar draait het tenslotte toch om.

Na een kleine intro begint de cd met het sfeervolle 'Life beyond earth'. Lekkere kicks en na een vocale break een heerlijke melodie waarmee de twee hardstyle helden gelijk laten weten waar ze voor staan. Het nummer wat hier op volgt, 'The world is yours', lijkt qua melodie erg veel op zijn voorganger, alleen in een iets mindere versie. Hij blijft net niet genoeg hangen en doet daardoor wat onder voor 'Life beyond earth'. Waar Headhunterz en Wildstylez erg goed op hebben gelet is dat elke track elkaar opvolgt. Zo zijn er geen stiltes tussen de nummers en krijg je een mooi geheel. Misschien een kleinigheid maar zo lijkt het veel meer op een verhaal dat door de twee heren vertelt wordt. Slim gedaan.

De vierde track op de cd luistert naar de naam 'Fantasy or reality'. Een rustige, klassieke intro die een heerlijke opbouw inluid maakt dat je het vorige, wat mindere nummer, vergeten bent. Ook 'Best of both worlds''(met erg vette lyrics) en 'Numbers' zijn twee heerlijke tracks. Ze verschillen wat van de eerdere tracks op het album maar dat maakt het juist interessant. Hiermee bewijzen de twee heren dat een hardstylealbum als dit meer dan genoeg afwisseling bied. Natuurlijk blijf je wel de hardstylesounds horen, maar dat is vrij logisch aangezien Project One nu eenmaal een hardstyleact is.

Na het lekker wegluisterende 'Halfway there' (en dus op de helft van de cd) komt misschien wel de beste track van de cd, 'The story unfolds'. Deze track doet het al eventjes goed op de dansvloer en dat is niet meer dan terecht. Heerlijke basslijnen en een bom van een melodie maken dit tot een echte 'floorfiller'. Voor zo'n track doe je het als hardstyleliefhebber. Het volgende nummer, 'Art of creation' (tevens de eerste Project One track) doet niet veel onder voor zijn voorganger. Na het eveneens aardige 'It's a sine' komen we aan bij 'Rate reducer'. Persoonlijk één van de betere tracks op cd, vooral de heerlijke bass weet me erg te bekoren. We komen stilaan aan bij de laatste tracks en Project One heeft nog op geen enkel moment echt teleurgesteld. En om jullie gerust te stellen, ook met de twee laaste tracks, 'Raiders of the sun' en 'The zero hour', doen ze dat niet. Vooral bij het laatste nummer wordt werkelijk nog eens alles uit de kast gehaald. Loeiharde bassen, een donkere melodie en een wat abrupt maar stoer einde maken de cd in stijl afsluiten.

De vraag is nu of Project One de torenhoge verwachtingen heeft waargemaakt. Het antwoord? Driewerf ja! De cd verveelt geen seconde, hij is net lang genoeg, er zit genoeg variatie in (wat knap is aangezien je toch aan een bepaald genre vast zit) en de nummers staan ook op zichzelf hun mannetje. Er valt je na het lezen van deze recensie dus maar één ding te doen. Ren naar buiten, loop naar de dichtstbijzijnde recordshop, koop de cd, gooi hem in de cd-lader en laat je meesleuren in de wereld van Project One!

Score: 91/100